يَسِّرُوا وَلا تُعَسِّرُوا وَبَشِّرُوا وَلا تُنَفِّرُوا

Tentang Penulis

Dilahirkan beberapa puluh tahun yang lalu sekitar tahun 1986 di sebuah negeri Pantai Timur Semenanjung Malaysia. Sekarang mengambil jurusan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Biologi di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI). Memegang amanah sebagai Presiden Persatuan Bahasa Arab UPSI. Tujuan utama penulisan blog adalah untuk berkongsi apa yang ada dan saling bertukar-tukar pendapat. 'Kita bersepakat dalam perkara yang kita sepakati dan kita berbeza pendapat dalam perkara yang sepatutnya'.

“Dan jika kamu berselisih pendapat tentang sesuatu maka kembalilah kepada Allah dan Rasul-Nya, jika kamu benar-benar beriman dengan Allah dan Hari Akhirat.” [An-Nisa’ 4: 59]

Sabda Rasulullah: "Aku berwasiat akan kamu supaya sentiasa bertaqwa kepada Allah dan mendengar serta taat (kepada pemimpin) sekalipun yang memimpin kamu itu hanya seorang hamba. Sesungguhnya sesiapa yang panjang umurnya daripada kamu pasti ia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu berpegang teguh dengan sunnahku dan sunnah Khulafah Rasyidin Al Mahdiyin (Khalifah-khalifah yang mengetahui kebenaran dan mendapat pimpinan ke jalan yang benar), dan gigitlah sunnah-sunnah itu dengan gigi geraham. Dan jauhilah perkara-perkara yang baru (bid'ah) yang diada-adakan, kerana sesungguhnya tiap-tiap bid'ah itu adalah sesat." - HR Imam Abu Daud dan Imam Tirmidzi

*Hadith ini shahih seperti mana ditahqiiq oleh alMuhaddith alAlbani dalam Silsilah asShahihah, 2/647, #937



Aku menulis lagi

by Ibnu Shaffii | Saturday, May 09, 2009 in |


Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani...

Alhamdulillah... Tiba-tiba malam ni rasa nak menulis setelah beberapa bulan tak menulis. Agak sibuk semester ni. Jenuh juga nak sign in sebab dah lupa pasword. Test punya test 2-3 kali baru dapat log in.

Semester dah berakhir. Final exam pun dah berakhir tapi tanggungjawab sentiasa bertambah. Aku teringat satu entri dalam satu blog, penulis blog tu memberitahu kebanyakan kita hanya merasa bertanggungjawab apabila ada jawatan. Bagiku, ada betul juga kata-kata penulis tu. Kita sentiasa dibebani dengan tanggungjawab tapi bagaimana kita menguruskan tanggungjawab itu lebih utama daripada kita lari daripada tanggungjawab.

Walaupun cuti semester dah bermula tapi belum boleh balik lagi ke kampung. Ada beberapa perkara perlu dibereskan terutama 'Program Mari Mengajar'. Dalam mesyuarat dengan Dato NC minggu lepas, beliau amat bersungguh-sungguh untuk memperkasakan Sekolah Agama Rakyat (SAR) ni. Aku amat respek terhadap beliau. Sama-sama kita doakan semoga projek ni berjalan dengan lancar walaupun biasanya kerja-kerja baik akan ada halangannya.

Untuk peserta 'Program Mari Mengajar', teruskan usaha kalian untuk mengajar. Sesungguhnya pengalaman tak dapat dibeli. Ia hanya dapat dirasai setelah mengalaminya sendiri. InsyaAllah aku akan sentiasa ada untuk membantu selagi mana mampu.

Aku rasa setakat ni dulu untuk kali ni. InsyaAllah ada masa aku akan menulis lagi.

0 comments: