يَسِّرُوا وَلا تُعَسِّرُوا وَبَشِّرُوا وَلا تُنَفِّرُوا

Tentang Penulis

Dilahirkan beberapa puluh tahun yang lalu sekitar tahun 1986 di sebuah negeri Pantai Timur Semenanjung Malaysia. Sekarang mengambil jurusan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Biologi di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI). Memegang amanah sebagai Presiden Persatuan Bahasa Arab UPSI. Tujuan utama penulisan blog adalah untuk berkongsi apa yang ada dan saling bertukar-tukar pendapat. 'Kita bersepakat dalam perkara yang kita sepakati dan kita berbeza pendapat dalam perkara yang sepatutnya'.

“Dan jika kamu berselisih pendapat tentang sesuatu maka kembalilah kepada Allah dan Rasul-Nya, jika kamu benar-benar beriman dengan Allah dan Hari Akhirat.” [An-Nisa’ 4: 59]

Sabda Rasulullah: "Aku berwasiat akan kamu supaya sentiasa bertaqwa kepada Allah dan mendengar serta taat (kepada pemimpin) sekalipun yang memimpin kamu itu hanya seorang hamba. Sesungguhnya sesiapa yang panjang umurnya daripada kamu pasti ia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu berpegang teguh dengan sunnahku dan sunnah Khulafah Rasyidin Al Mahdiyin (Khalifah-khalifah yang mengetahui kebenaran dan mendapat pimpinan ke jalan yang benar), dan gigitlah sunnah-sunnah itu dengan gigi geraham. Dan jauhilah perkara-perkara yang baru (bid'ah) yang diada-adakan, kerana sesungguhnya tiap-tiap bid'ah itu adalah sesat." - HR Imam Abu Daud dan Imam Tirmidzi

*Hadith ini shahih seperti mana ditahqiiq oleh alMuhaddith alAlbani dalam Silsilah asShahihah, 2/647, #937



Suatu Kemestian

by Ibnu Shaffii | Wednesday, December 17, 2008 in |




Tuk tuk tuk...

"Assalamualaikum ustaz".

"Waalaikummussalam warohmatullah. Masuk-masuk..."

Aku dengan menggaru-garu belakang kepala yang tak gatal masuk ke bilik ustaz Khairul untuk berbincang dengan beliau mengenai kertas kerja yang dihantar beberapa minggu yang lalu oleh dua orang sahabat seperjuangan iaitu Nazri dan Rafaie.

Aku dipelawa duduk dan tanpa membuang masa aku duduk sambil mata menjeling ke arah 2 kertas kerja atas meja ustaz. Aku menceritakan serba sedikit mengenai keadaan sekarang dan bertanyakan tentang kertas kerja itu.

"Macam mana ustaz?", aku bertanya.

"Ok je cuma ada beberapa penambahbaikan dalam kertas kerja ini", balas ustaz lalu menunjukkan perkara yang patut diperbaiki dalam kertas kerja itu.

Aku mendengar satu persatu apa yang ustaz perkatakan dan aku mengeluarkan pen serta buku nota yang memang aku bawa untuk catat apa-apa yang patut. Rupa-rupanya baru aku menyedari pen yang dibawa sudah tidak ada dakwat.

"Nak cepat punya pasal tadi sampai ambil pen yang takde dakwat", keluh aku sendirian.

Aku terus mendengar kata-kata ustaz. Kami juga berbincang mengenai hala tuju persatuan untuk semester akan datang. Setelah satu jam lebih berbincang aku memohon untuk berundur. Ustaz sempat berpesan padaku jangan lupa tujuan asal iaitu untuk berdakwah dan persatuan ini sebagai platformnya.

Aku terus ke Pekan Tg Malim untuk membeli tiket bas ke Puduraya kerana hujung minggu ni aku ada satu lagi program. Terpaksa bertolak awal kerana telah 'dihalau' dari kolej. Teringat juga ayam itik kat kampung.

Besar juga tanggungjawab aku nanti. InsyaAllah akan sama-sama memperkuatkan persatuan ini dengan sahabat-sahabat sekalian. Apa yang aku harapkan sokongan dari sahabat-sahabat semua. Itu sudah mencukupi.

Aku teringat satu pesanan tapi tak ingat siapa yang bagi pesanan ni kat aku "Walaupun 10 kali kita buat kebaikan tapi sekali kita buat kesalahan orang akan nampak yang salah itu dulu". Apa-apa pun kita cuba buat yang terbaik dan jangan kita hanya mengharapkan redha manusia semata-mata tetapi lebih mengharapkan redha Allah kerana bukan semua perkara yang Allah izinkan ia berlaku dibawah redhaNya. Tetapi semua yang diredhai mendapat izinNya.

Semoga semua perkara yang kita lakukan sentiasa mendapat izin dan redhaNya dan bukan hanya izinNya sahaja. InsyaAllah. Banyakkan bersyukur atas apa ada dan berusaha untuk memperbaiki diri. Aku sangat mengalu-alukan kepada sahabat-sahabat yang ingin membetulkan diriku kerana aku menyedari sangat banyak melakukan kesalahan kerana kejahilan.

"...Bersyukurlah kepada Allah. Dan barangsiapa yang bersyukur (kepada Allah), maka sesungguhnya ia bersyukur untuk dirinya sendiri; dan barangsiapa yang tidak bersyukur, maka sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Terpuji." [Luqman 31: 12]

Wallahua'lam.

0 comments: