يَسِّرُوا وَلا تُعَسِّرُوا وَبَشِّرُوا وَلا تُنَفِّرُوا

Tentang Penulis

Dilahirkan beberapa puluh tahun yang lalu sekitar tahun 1986 di sebuah negeri Pantai Timur Semenanjung Malaysia. Sekarang mengambil jurusan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Biologi di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI). Memegang amanah sebagai Presiden Persatuan Bahasa Arab UPSI. Tujuan utama penulisan blog adalah untuk berkongsi apa yang ada dan saling bertukar-tukar pendapat. 'Kita bersepakat dalam perkara yang kita sepakati dan kita berbeza pendapat dalam perkara yang sepatutnya'.

“Dan jika kamu berselisih pendapat tentang sesuatu maka kembalilah kepada Allah dan Rasul-Nya, jika kamu benar-benar beriman dengan Allah dan Hari Akhirat.” [An-Nisa’ 4: 59]

Sabda Rasulullah: "Aku berwasiat akan kamu supaya sentiasa bertaqwa kepada Allah dan mendengar serta taat (kepada pemimpin) sekalipun yang memimpin kamu itu hanya seorang hamba. Sesungguhnya sesiapa yang panjang umurnya daripada kamu pasti ia akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu berpegang teguh dengan sunnahku dan sunnah Khulafah Rasyidin Al Mahdiyin (Khalifah-khalifah yang mengetahui kebenaran dan mendapat pimpinan ke jalan yang benar), dan gigitlah sunnah-sunnah itu dengan gigi geraham. Dan jauhilah perkara-perkara yang baru (bid'ah) yang diada-adakan, kerana sesungguhnya tiap-tiap bid'ah itu adalah sesat." - HR Imam Abu Daud dan Imam Tirmidzi

*Hadith ini shahih seperti mana ditahqiiq oleh alMuhaddith alAlbani dalam Silsilah asShahihah, 2/647, #937



Penulis, Aku, Saya & Ana

by Ibnu Shaffii | Tuesday, November 11, 2008 in |

السلام عليكم ورحمة وبركاته




Bismillahirrohmanirrohim...

Aku menulis lagi. Tinggal hanya satu subjek lagi untuk diduduki iaitu Pengenalan Kimia 1. Walaupun hanya Pengenalan tapi agak susah juga jika tidak baca dan faham betul2. Setakat 5 subjek sebelum ni, semua yang aku baca ada dalam kertas soalan tapi malangnya tidak semua yang ada tu aku ingat. Itulah antara kelemahanku. Bagiku jika apa yang aku baca tak masuk kepala lantas aku menukar strategi iaitu ke bilik kawan2 atau baca benda2 lain.

Berbalik kepada topik, mungkin akan ada sesetengah daripada pembaca akan complain sebab menggunakan perkataan 'aku' sebagai ganti diri. Jika diteliti betul2, ada juga aku menggunakan 'penulis', 'ana' dan juga 'saya' sebagai ganti diri. Tetapi lebih banyak menggunakan perkataan 'aku. Bagi kawan-kawan yang mengenali diri ini, mungkin mereka sudah faham berkenaan diriku. Umpamanya, aku menggunakan 'kami' sebagai ganti aku dengan beberapa orang kawan dari Kedah walaupun pada awalnya agak keras lidah untuk menyebutnya.

Secara realitinya, aku mempunyai ramai kawan yang terdiri dari pelbagai golongan dan negeri. Dengan kebanyakan mereka, perkataan 'aku' lebih banyak digunakan berbanding 'saya' atau 'ana'. Hakikatnya kita perlu tengok kepada keadaan dan masa kita menggunakan perkataan itu. Sesetengah tidak selesa menggunakan perkataan 'aku' manakala sesetengah lagi tidak selesa untuk menyebut 'ana' dan 'enta/enti'.

Walaubagaimanapun, dalam blog ni lebih selesa menggunakan perkataan 'aku' sebagai ganti diri dan diharap kepada kawan mahupun lawan tidak berasa hati. Dalam konsep dakwah sekalipun, kita digalakkan untuk berbahasa sesuai dengan tahap seseorang itu untuk seseorang itu mudah menerima disamping doa kita pada Allah.

Apa-apa pun, aku sangat berharap kepada kawan-kawan supaya sentiasa tegur-menegur dan nasihat menasihati antara satu sama lain termasuk diriku sendiri jika ada berbuat kesilapan. Akhir kalam, aku teringat kata-kata ini,"dalam kebenaran kata-kataku mungkin ada kesalahan dan dalam kesalahan kata-kata orang lain mungkin ada kebenarannya".

Wallahu a'lam.

0 comments: